Vilkår

Kunden (du) og Bynatur AS (“vi” eller “oss”) er enige i betingelsene for det som er avtalt i reservasjonsbekreftelsen. Med mindre det er gjort egne avtaler, gjelder reglene som er fastsatt på denne siden. Dersom du har spørsmål til våre vilkår og betingelser kan du kontakt oss på info@bynaturdrammen.no.

1. Reservasjon og bekreftelse

En reservasjon er bindende idet du har mottatt en reservasjonsbekreftelse. Dette kan gis muntlig, skriftlig eller via skjema/skjermbilde på nettsiden vår. Når du reserverer, må du oppgi noen personopplysninger til oss. Det er viktig at du oppgir en korrekt e-postadresse slik at du mottar bekreftelse på reservasjonen fra oss.

2. Angrerett og avbestilling

Ved bestilling av våre tjenester har du ikke angrerett, jf. angrerettloven §22 bokstav m. I loven fremgår det at angreretten ikke gjelder avtaler om “(…) tjenester knyttet til fritidsaktiviteter når det i avtalen er fastsatt en bestemt dato eller et bestemt tidsrom for utførelsen av slike tjenester“, noe som gjelder alle våre tjenester.

Avbestillingsregler

Avbestilling når det er mer enn 14 dager igjen: 100% refusjon.
Avbestilling når det er mer enn 7 dager igjen: 50% refusjon.
Avbestilling når det er mindre enn 7 dager igjen: ingen refusjon.

Det er ikke mulig å endre dato for en bestilling dersom det er under 72 timer igjen til aktiviteten starter. En bestilling må brukes i inneværende sesong og kan ikke overføres til neste sesong. Vi anbefaler at du har en reiseforsikring og ulykkesforsikring.

Manglende oppmøte

Ved manglende oppmøte vil du ikke få refundert innbetalt beløp. Hvis det er avtalt etterskuddsvis betaling vil vi kunne kreve betaling for hele beløpet på reservasjonsbekreftelsen.

3. Våre forpliktelser

Dersom vi ikke kan gi deg det du har bestilt skal du så snart som mulig informeres om dette. Du vil i så fall få tilbud om kostnadsfri endring av din reservasjon. Hvis det ikke lar seg gjøre vil du få full refusjon av innbetalt beløp.

Eksempler på tilfeller der vi ikke kan gi deg det som er avtalt er hvis vi mener at været er for dårlig til at det er forsvarlig å gjennomføre aktiviteten eller det er innført restriksjoner eller pålegg som gjør at vi ikke kan oppfylle det som er avtalt. I slike tilfeller kan vi komme til å måtte kansellere en bestilling på kort varsel. Med dårlig vær mener vi for eksempel tordenvær eller sterk vind (ikke regnvær).

4. Priser, betaling, gavekort og rabattkoder

Priser for våre tjenester finner du på våre nettsider og er inkludert merverdiavgift. Prisene kan endres uten forvarsel. For de fleste av våre tjenester gjøres betalingen som del av bookingprosessen. Vi tar forbehold om at det kan oppstå feil priser i forbindelse med teknisk svikt i bookingsystemet og forbeholder oss retten til å kansellere slike bestillinger.

Betalingsmåter

Vi benytter oss hovedsakelig av Vipps som betalingsmåte og betalinger skjer til vårt nummer 600747. I enkelte tilfeller kan det også være mulig å betale via betalingskort i bookingprosessen eller ved oppmøte/utlevering.

5. Spesielle betingelser for våre guidede kanoaktiviteter

Kanopadling er en vannaktivitet og det vil alltid være en mulighet for at du eller noe av det du har med deg havner i vannet. Du må derfor ta høyde for dette og vi oppfordrer deg til å ta med minst mulig av personlige eiendeler. Vi anbefaler at du har med et tørt skift som er pakket vanntett. Vi har med vanntette bager som har plass til en liten ryggsekk.

5.1. Krav til deg som deltaker

Vi krever at du kan svømme og er komfortabel med å oppholde deg på/i vann. Eventuelle barn som ikke er svømmedyktige må være sammen med svømmedyktig voksen. Det er ikke tillatt å være beruset. Guiden kan avvise en deltaker dersom vedkommende ikke følger instruksjoner fra guiden eller vurderes som ikke skikket til å delta.

5.2. Oppmøte og gjennomføring

Tidspunkt for oppmøte kan variere og vi henviser til reservasjonsbekreftelsen og eventuell korrespondanse med oss for detaljer omkring dette. Underveis forventer vi at du holder følge med guiden og ikke stikker av på egenhånd.

5.3. Bekledning

Du må være kledd etter været og vi anbefaler lett treningstøy hvis det er sol og varmt. Hvis det er kaldt eller regner anbefaler vi ullundertøy og regnklær. Vi anbefaler lett fottøy (sandaler eller joggesko) som tåler å bli vått. Det gjør ombordstigning og ilandstigning mye lettere og tryggere.

5.4. Flytevest og redningsvest

Vi stiller med flytevest og krever at du bruker denne. Våre flytevester for de som kan svømme er beregnet for personvekt mellom 30 og 130 kg. For barn som ikke kan svømme eller som er usikre på svømmeferdighetene har vi redningsvester i vektklassene 5 – 30 kg.

Våre vester skal behandles pent. Dvs. ikke bruk den som sitteunderlag, hold den unna åpen flamme og ikke sleng den fra deg på bakken.

5.5. Dårlig vær

Været kan noen ganger være uforutsigbart og selv om det er godt vær når turen starter, kan det endre seg underveis. Guiden vil vurdere forholdene fortløpende, og kan bestemme at turen skal avsluttes tidligere enn planlagt.

Hvis værvarslet melder dårlig vær (for eksempel mye vind eller tordenvær) kan det være nødvendig å utsette eller avlyse kanopadlingen. I slike tilfeller kan vi måtte gi deg beskjed på kort varsel, og du vil få tilbud om å endre tidspunkt.

6. Spesielle betingelser for utleie

Dette punktet gjelder når du leier noe av oss, som ikke er en del av en organisert aktivitet.

6.1. Henting og levering

Tidspunkt for henting og levering kan variere og vi henviser til reservasjonsbekreftelsen og eventuell korrespondanse med oss for detaljer omkring dette. Ved manglende tilbakelevering innen avtalt frist vil du bli belastet per påbegynte dag utover fristen. Dersom du ikke returnerer utstyret og vi må hente det vil vi fakturere deg for medgått tid og transportkostnader.

6.2. Rengjøring før tilbakelevering

Utstyr som leies skal rengjøres og tørkes før det returneres, med mindre noe annet er avtalt. Ved manglende rengjøring vil vi fakturere deg for medgått tid.

6.3. Skader og erstatning

Ved skader utover normal slitasje, vil du bli belastet for de kostnadene vi har for å utbedre skadene. Dersom utstyret ikke kan repareres, vil du måtte erstatte utstyret i sin helhet.

6.4. Annet

Noe av utstyret vi leier ut kan kreve forhåndskunnskaper og vi kan komme til å be om at du dokumenterer at du har tilstrekkelig kompetanse til å bruke utstyret. Dette gjelder for eksempel utleie av kano.

7. Allemannsretten

Når du deltar i aktiviteter i regi av oss benytter du deg av allemannsretten, med de retter og plikter det medfører. Vi forventer at du opptrer i tråd med denne, samt gjeldende lover og lokale regler.

Selv om vi er en tilrettelegger og tilbyr utstyr og forbereder aktiviteter er det likevel du som kunde som er brukeren av allemannsretten. Dette betyr at dersom du forårsaker skade eller gjør noe som strider mot allemannsretten, vil det være du som kunde som må stå til ansvar for dette.

Hvis du ikke er kjent med allemannsretten eller trenger å friske opp kunnskapene, anbefaler vi at du gjør dette i forkant av våre aktiviteter. Du kan lese mer om allemannsretten hos Miljødirektoratet.

8. Sikkerhet

Opphold og aktivitet i naturen vil alltid innebære en risiko for ulykke og skader. For alle våre tjenester er det du som kunde som har ansvar for sikkerheten og at utstyret blir brukt på en riktig og forsvarlig måte. Vi leverer alltid ut alt utstyr i forskriftsmessig stand og instruerer deg i riktig bruk, og forventer at du etterkommer dette.

9. Behandling av personopplysninger

Vi behandler personopplysninger om de som bruker tjenestene og produktene våre, og er behandlingsansvarlig for personopplysninger knyttet til bestillingen. Behandling av personopplysninger gjøres i tråd med vår personvernerklæring og du bes om å lese gjennom denne slik at du vet hvordan vi behandler personopplysninger og hvilke rettigheter du har.

Sist oppdatert 09.04.2024

Skroll til toppen